Jaki powinien być lider? 5 cech doskonałego szefa

Niezależnie od tego czy lider zarządza zespołem składającym się z kilkunastu, czy kilkuset osób, powinien charakteryzować się profesjonalizmem i wysoką inteligencją emocjonalną. Pracownicy chcą, aby szef był osobą zaangażowaną, zaznajomioną z ich pracą i wyrozumiałą. A co najważniejsze taką, na którą zawsze można liczyć. Jaki zatem powinien być lider?

 

Nie miły, a życzliwy

Radykalna szczerość – oto cecha liderów największych międzynarodowych firm. Prawda czasem jest nieprzyjemna, ale w relacji ze współpracownikami konieczna. Często osoby zarządzające zespołem nie umieją wprost wypowiedzieć swoich zastrzeżeń, ponieważ martwią się, że ludzie ich nie polubią. Jednak konkretne informacje oraz wskazówki przekazane w klarowny sposób są dla pracowników bardzo ważne i znacznie usprawniają pracę. Większość podwładnych docenia szczery feedback od liderów. To pozwala uniknąć działania w ciemno.

Inspirujący

Zarządzanie zespołem nie opiera się na wydawaniu nakazów i rozdzielaniu zadań. Lider powinien prowadzić swoich pracowników, zachęcać do samodzielnego rozwiązywania problemów. Oczywiście nie chodzi tu o pozostawianie załogi z nierozwiązanym zadaniem. Obowiązkiem szefa jest identyfikacja problemu oraz znalezienie sugerowanych rozwiązań, a także szczere opiniowanie propozycji pracowników.

Zaangażowany

Nieobecny szef, którego wszyscy się boją jest zbędny w firmie i nie przyczynia się do jej rozwoju. Ważne, aby lider był zaangażowany w bieżące sprawy zespołu. Bardzo istotna jest też umiejętność obserwacji, która pozwala ocenić sytuację i wprowadzić odpowiednie zmiany. Gdy wyniki pracowników nie są zadowalające warto sprawdzić, czy stanowiska, które zajmują są dla nich odpowiednie. Być może bezskutecznie próbują się dostosować do miejsca, które nie odpowiada ich preferencjom czy umiejętnościom, a sprawdzą się o wiele lepiej na innym stanowisku. Obserwowanie zespołu pozwoli też wcześnie reagować w przypadku konfliktów. Dobry lider rozpoznaje różne sposoby komunikacji oraz potrafi dostrzegać problemy z wielu perspektyw.

Rzetelny

Lider, który nie stosuje się do własnych zasad traci szacunek w oczach pracowników. Niesłowność czy ciągłe zmiany zdania bez podania konkretnych przyczyn nie wpływają korzystnie na nastroje w firmie. Gdy pracownicy widzą, że szef nie traktuje poważnie swoich zobowiązań sami nabierają lekceważącego stosunku do pracy. Aby wymagać od swojego zespołu uczciwości oraz odpowiedzialności należy dać dobry przykład. Zaangażowany lider jest punktualny, sumienny i obeznany ze wszystkimi działaniami w firmie, a pracownicy wiedzą, że zawsze mogą na nim polegać.

Kompetentny

Lider, który będzie dla pracowników autorytetem musi znać się na swojej branży. Wyróżniać się chęcią rozwoju i poznawania nowości rynkowych. Ważne też, aby angażował się w proces rekrutacji, by móc odpowiednio budować zespół. Powinien zapewniać swoim podwładnym realizowanie niezbędnych szkoleń i kursów. Gdy pracownicy mają możliwość rozwoju chętniej w zostaną w firmie na długie lata.

Zostaw komentarz