Pedagika Froebla – alternatywne nurty w edukacji.

  „Wprowadzenie zabawy do realnego życia pozwala na harmonijny rozwój osobowości. Brak zabawy może prowadzić do usztywnienia umysłu, zaniku poczucia humoru, tak istotnego w twórczości.” (cyt. Erik Erikson)

britannica.com/biography/Friedrich-Froebel

  Żyjący w latach 1782-1852 Friedrich Wilhelm Froebel, był niemieckim pedagogiem i teoretykiem wychowania przedszkolnego. Stworzył własną filozofię wychowania, opartą na trzech filarach: jedności wszechświata, szacunku dla dziecka i jego indywidualności, znaczenia zabawy w rozwoju dziecka. W myśl teorii Henryka Pestalozziego, którym Froebel był zainspirowany, podkreślał on, że aby zapewnić dziecku pełne wykształcenie, należy angażować równocześnie siły głowy, rąk i serca. Dzieci w pierwszych kontaktach ze szkołą powinny zdobywać możliwie dużo doświadczeń samodzielnie, co ma wpływ na ich późniejszy rozwój i osiągnięcia. Nauczyciel natomiast powinien stworzyć odpowiednie warunki do poznania przez dziecko otaczającego go świata. Dlatego to nauczyciel powinien pielęgnować swoich uczniów, a nie tylko ich wychowywać.

dalton-lodka.pl

   Skąd wzięła się nazwa „ogródek dziecięcy”?

Dzieciństwo niepowtarzalny czas w życiu dziecka, czas zabawy, ekspresji i poznania świata. „Ogródki dziecięce” to instytucje dla dzieci w wieku 3-6, mające na celu wszechstronne przygotowanie maluchów do dalszej edukacji. W metodzie Froebla edukacja opiera się na zabawie, samodzielnej pracy i aktywności.

fot. Ola Majchrzak

  Dzisiaj idea Froebla stosowana jest na całym świecie, również w Polsce. Ponad sto lat temu Maria Weryho i Justyna Strzemeska wykorzystywały ją w wychowaniu przedszkolnym, a współcześnie dr Barbara Bilewicz-Kuźnia jako autorka programu Dar Zabawy.

fot. Ola Majchrzak

 W Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, na zajęciach z Alternatywnych nurtów edukacyjnych, studenci wraz z dr. Olą Majchrzak, przyjrzeli się również metodzie Friedricha Froebla. Dzięki uprzejmości jednej ze studentek AHE, która pracuje w szkole freblowskiej, mieli możliwość nie tylko zapoznać się z teoretycznymi założeniami edukacji freblowskiej, ale także poeksperymentować z darami Froebla. Zabawy nigdy za wiele!

fot. Ola Majchrzak

  

 

 

 

Zostaw komentarz