Tradycyjna a kreatywna praca z uczniem [WIDEO]

Konferencja „Edukacja z perspektywy psychologii pozytywnej” odbyła się w dniach 5-6 kwietnia w murach Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Dyskutowano na temat obecnej edukacji, zarówno dzieci jak i dorosłych, z perspektywy psychologii pozytywnej.

Jak wyjaśnia dr Patrycja Ostrogska, wykładowca na kierunku filologia obca AHE, w tegorocznej edycji uczestnicy konferencji poszukiwali nowego, szerszego spojrzenia na rolę nauczyciela w edukacji.

Wydarzenie miało wymiar międzynarodowy za sprawą zagranicznych wykładowców. Podczas konferencji wystąpili: Peter D. MacIntyre (Cape Breton University w Kanadzie) i Jean-Marc Dewaele (University of London). Wiedzą podzieliła się również Danuta Gabryś-Barker z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Za sukcesem pracy z uczniem stoi w dużej mierze odpowiednia atmosfera, za którą odpowiada nauczyciel. – Nauka nie polega tylko na przyswajaniu wiedzy, ale patrzymy również na dobro i dobre samopoczucie ucznia, co on przeżywa – wskazuje dr Katarzyna Budzińska, wykładowca na kierunku filologia obca AHE w Łodzi.

Na różnice między tradycyjnym i kreatywnym podejściem do edukacji wskazuje dr Makary Stasiak, Prezydent AHE w Łodzi, który zauważa, że nauka poznaje świat przez szablony. – Poszukuje się szablonów w przyrodzie i opisuje je w postaci praw naukowych. Żywy człowiek zaskakuje naukowców i okazuje się, że na poziomie podświadomym zachowania człowieka potrafią być zaskakująco twórcze – mówi dr Stasiak.

Jak tłumaczy dr Makary Stasiak, znajomość nieświadomych zachowań ucznia można przekuć w metodę pedagogiczną, która jest dla niego o wiele bardziej przyjazna. Należy wsłuchiwać się w ucznia, być pilnym obserwatorem jego często nieuświadomionych zachowań, by wpasować się w ten obszar. – Takie podejście sprzyja pedagogice, komfortowi ucznia i nauczyciela. W tym sensie jest to obszar kreatywny – wyjaśnia dr Makary Stasiak.

Zostaw komentarz